سایت املاک صنعتی تام

املاک صنعتی تام

آشنایی با انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی

آشنایی با انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی

زمانی که پای بستن یک قرارداد ملکی همچون سوله می‌روید، بیش از هر چیزی نام انواع سند را خواهید شنید. سوله‌های آماده، سازه‌های فلزی هستند که در قطعه‌ای زمین احداث شده‌اند. شما می‌توانید با خرید یا اجاره سوله در تهران بدون دردسر ساخت‌وساز، فعالیت صنعتی خود را شروع کنید. بسیاری از ما ممکن است با مفهوم و تعریف دقیق انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی آشنا نباشیم. هر سند رسمی و غیر رسمی مسائل حقوقی و قضایی خاص خود را دارد. اطلاعات ناکافی ما در مورد سندها ممکن است در آینده برای ما مشکل‌ساز باشد.

سوله چیست و چه کابردی دارد؟

قبل از اینکه به موضوع انواع سند صنعتی بپردازیم، اشاره کوتاهی به مفهوم و کاربرد سوله که یکی از ملک‌های صنعتی است داریم. سوله صنعتی به سازه‌هایی گفته می‌شود که از اتصالات اجزا مختلف تشکیل شده است. خرید سوله در تهران یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد فضاهای صنعتی است. سوله‌های صنعتی را برای احداث انبار، مراکز خرید، کارخانه‌های فرآوری و معدن، انبار ماشین‌آلات، کارگاه و انبار‌های صنعتی، آشیانه هواپیما، پالایشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

معرفی انواع سند ملکی صنعتی و غیرصنعتی

همان‌طور که اشاره شد، هر ملکی دارای یک سند رسمی و غیررسمی که در آن اطلاعات ملک و نام صاحبان آن ذکر شده است. انواع سند ملکی عبارتند از:

  • مشاع
  • مفروز
  • المثنی
  • شش دانگ
  • منگوله‌دار
  • شورایی
  • تک‌برگ
  • اعیان
  • عرصه
  • وقفی
  • ورثه‌ای
  • دفترچه‌ای
  • معارض
  • وکالتی
  • بنچاق
  • رهنی
  • صلحی

در ادامه به تعریف دقیق‌تری از مرسوم‌ترین انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی ارائه خواهیم داد.

حتما بخوانید  قوانین اجاره املاک صنعتی و تجاری

سند ملکی منگوله‌ دار

سند منگوله‌ دار از معروف‌ترین سندهای ملکی است که شامل یک نخ و یک پلمپ از جنس سرب است. این پلمپ جهت نشان ‌دادن تأیید صحت سند توسط اداره‌ ثبت اسناد بر روی سند زده می‌شود. در این نوع سند، مالکیت از نوع قطعی است و هیچ‌گونه مسئله حقوقی و شبهه‌ای در آینده به وجود نخواهد آمد.

سند دفترچه‌ ای

سند دفترچه‌ای (در شهرک‌های صنعتی) از اسناد رسمی است که عملاً تفاوت زیادی با سندهای منگوله ‌دار ندارد. این مدل سندها نیز توسط اداره ثبت اسناد و املاک به شکل دفترچه چند برگی صادر می‌شود. این نوع اسناد به صورت قلم‌نویس هستند و مانند مدل منگوله‌ دار دارای یک مهر سربی هستند که نشان‌دهنده تأیید اداره ثبت اسناد است.

سند تک ‌برگ

آشنایی با انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی

از دیگر انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی که اعتبار بسیار زیادی دارد، می‌توان به سند تک‌ برگ اشاره کرد. این مدل سندها شکل جدید سندهای چندبرگ هستند و از سوی مراجع رسمی در نظام اسناد کشور مورد تأیید قرار می‌گیرند. سندهای تک‌برگ برای هر مالک به‌صورت جداگانه صادر می‌شوند. در صورت فروش ملک به شخص دیگر، یک سند جدید برای شخص خریدار صادر و ارسال می‌شود. در این مدل از سندها اطلاعات کامل‌تر وارد می‌شود و کروکی و جزئیات ساختمان به وضوح مشخص شده‌اند.

سند اوقافی

سند اوقافی به ملک‌هایی تخصیص داده می‌شود که صاحبان ملک آن را وقف کرده‌اند. در این حالت اداره اوقاف ملک را به مدت زمان 99 ساله به خریداران دیگر منتقل می‌کند و در ازای آن مبلغی را به عنوان اجاره دریافت خواهد کرد. طبق قانون، خرید و فروش املاک وقفی نباید بدون هماهنگی و اجازه از اداره اوقاف صورت بگیرد و در غیر این صورت تخلف به‌شمار می‌رود.

حتما بخوانید  سایت املاک صنعتی تام

سند مشاعی

سند مشاعی از مرسوم‌ترین انواع سند ملکی در معاملات املاک صنعتی به‌شمار می‌رود. اسناد مشاعی به ملک‌هایی تعلق می‌گیرد که دارای چندین مالک هستند. هر شریک به طور جداگانه دارای سند رسمی ملک است. خرید و فروش چندین املاکی دارای مسائل حقوقی پیچیده‌تری است. املاک صنعتی تام خریداران را در چنین شرایطی در زمینه تمامی مراحل قانونی و قضایی راهنمایی می‌کند.

سند صلحی

سند صلحی یا صلح‌نامه از سندهای خاص رسمی است که در زمان خرید و فروش ملک بین مالکان بسته می‌شود. واژه صلح اشاره به آشتی و سازش دارد، اما سند صلح‌نامه همیشه در زمان بروز اختلافات نوشته نمی‌شود. در بیشتر موارد چنین سندهایی برای زمانی نوشته می‌شوند که در آینده مالکان دچار مشکل و اختلاف نشوند. به طور کلی صلح‌نامه را می‌توان به دو نوع صلح‌نامه ملک جانشین سایر قراردادها و صلح‌نامه برای حل اختلافات تقسیم کرد.

اگر قصد دارید به زودی وارد فرایند خرید و فروش یا اجاره ملک‌های صنعتی همچون سوله شوید، بهتر است قبل از هر معامله‌ای با انواع مدل سند و اعتبار قانونی آن‌ها آشنا شوید و از افراد آگاه مشورت بگیرید. در حالت کلی ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی سندهایی رسمی هستند که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی و در نزد سایر مأمورین رسمی تنظیم، ثبت و تأیید شده باشند.

END

4.5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *