سایت املاک صنعتی تام

املاک صنعتی تام

انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی

انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی

سازه‌های مختلف دارای کاربری‌های مختلفی اعم از مسکونی، اداری – تجاری، تفریحی، فرهنگی و مذهبی هستند. در صنعت تولید نیز انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی وجود دارد که براساس نیاز، نوع تولید و خدمات دسته‌بندی می‌شوند. کاربری ملکی و محل ساخت سازه‌ها بسته به حجم فعالیت‌ها و نوع صنایع در داخل شهر، حاشیه و خارج از شهر تعیین می‌شوند. برای انتخاب مکان و نوع سوله موردنظر باید ویژگی‌هایی همچون میزان و نوع تولیدات خود را در نظر بگیرید.

کاربری ملکی به چه معناست؟

قبل از آشنایی با انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی، ابتدا به طور خلاصه مفهوم کاربری را توضیح می‌دهیم. کاربری ملکی اشاره به نوع فعالیتی است که می‌توان در یک سازه انجام داد. کاربری ساختمان و سازه‌هایی همچون سوله را مجوز شهرداری مشخص می‌کند که هر ملک مجاز به فعالیت در چه زمینه‌ای است. در مناطق صنعتی کاربری سازه‌ها، گوناگون است؛ به‌طوری‌که برخی اداری یا تجاری و برخی صنعتی و کشاورزی هستند.

در حقیقت کاربری ملکی بر اساس طرح تفصیلی شهرداری و با در نظر داشتن معیارهایی همچون نحوه استفاده از ساختمان، فعالیت‌های شهری اطراف سازه و نحوه پراکندگی فعالیت‌های شهری مشخص می‌شود. مشخصات کاربری سازه در سند پروانه ساختمان ثبت شده است که حکم شناسنامه ملک را دارد. در هنگام خرید سوله در جاده مخصوص کرج نیز باید نوع فعالیت سوله در متن قرارداد ذکر شود. پروانه ساختمان قبل از آغاز فرایند ساخت باید از شهرداری گرفته شود.

معرفی انواع کاربری صنعتی

برای انجام هرگونه فعالیت صنعتی باید با انواع مختلف آن آشنا شد. املاک صنعتی تام برای آشنایی بهتر کاربران، انواع کاربری صنعتی را در 4 دسته کلی گنجانده است:

  1. صنایع خرد: این دسته از صنایع شامل نانوایی‌ها و سوپرمارکت است که برای دسترسی راحت مردم باید در نزدیکی مناطق مسکونی مستقر باشند.
  2. صنایع سبک: این دسته شامل کارخانه‌هایی نظیر یخسازی، ظروف‌چینی و شیشه است که برای فعالیت، تنها به نیروی برق احتیاج دارند. چنین صنایعی برای فعالیت خود نیازی به سوزاندن سوخت جامد نظیر زغال‌سنگ ندارند و فاقد هرگونه سر و صدا هستند. چنین مراکز صنعتی می‌توانند در هر منطقه‌ای در اطراف شهر ساخته شوند.
  3. صنایع متوسط: چنین صنایعی شامل کارخانه‌های تولیدکننده همچون کتان، نفت و شکر می‌شوند که صدا و مواد زائد نامطلوب بسیاری تولید می‌کنند. این صنایع باید به دور از مناطق مسکونی مستقر شوند.
  4. صنایع سنگین: کارخانه‌های سیمان و فولاد در این دسته از صنایع قرار می‌گیرند. فعالیت چنین صنایعی همراه با تولید گازهای مضر و مسموم و سر و صدای بسیار است. در نتیجه محل استقرار آن‌ها باید در حاشیه شهر باشد.
حتما بخوانید  معاملات املاک صنعتی در جاده مخصوص کرج

در نتیجه بر اساس نوع کاربری صنعتی می‌توان کاربری‌های ملکی را بر حسب منطقه و شهرک به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

انواع کاربری‌های ملکی در مناطق صنعتی

  • انبار صنعتی
  • کارگاهی و تولیدی
  • بهداشتی
  • تجاری و اداری

انواع کاربری‌های ملکی در شهرک‌های صنعتی

  • فلزی
  • شیمیایی
  • سلولزی
  • مواد غذایی
  • دارویی و شوینده و بهداشتی
  • ریخته گری

اجاره سوله براساس انواع حجم کاربری آن

انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی

در نهایت، اگر قصد اجاره سوله در جاده مخصوص کرج را دارید باید ویژگی‌های همچون وسعت و مساحت آن را بر اساس کاربری آن انتخاب کنید. کاربرد سوله را به سه دسته سبک، نیمه‌سنگین و سنگین تقسیم می‌کنند. سوله‌های سبک برای اهداف جانبی و فرعی همچون ایجاد سایبان احداث می‌شوند. برای این نوع کاربری، فشار زیادی بر سازه وارد نخواهد شد.

گروه‌های صنعتی و تولیدی که محصولات و تولیدات کالای خود را در ابعاد بزرگ انجام می‌دهند، از سوله‌های نیمه‌سنگین استفاده می‌کنند. چنین سوله‌هایی ابعاد و مساحت وسیع‌تری دارند و از استحکام و دوام بیشتری نسبت به نوع سبک بهره برده‌اند. به‌طور مثال، کارخانه‌های تأمین قطعات و ساخت لوازم یدکی از سازه‌های نیمه‌سنگین استفاده می‌کنند.

مورد سوم، سوله‌های سنگین هستند که در صنایع و مشاغل پیچیده تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین سازه‌هایی طیف گسترده‌ای از نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ برطرف می‌شود. پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پیشرفته و نیروگاه‌ها برای فعالیت‌های خود سوله‌های سنگین را انتخاب می‌کنند.

منبع: انواع کاربری ‌های ملکی در مناطق و شهرکهای صنعتی

5/5 (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *