سایت املاک صنعتی تام

املاک صنعتی تام

قوانین اجاره املاک صنعتی و تجاری

قوانین اجاره املاک صنعتی و تجاری

در انجام معاملات ملکی توجه به قوانین و استانداردهایی که برای انجام یک معامله قانونی وجود دارد؛ بسیار مهم است. خصوصاً در زمینه معاملات صنعتی اهمیت این موضوع بیشتر هم می‌شود؛ زیرا باید همه چیز بر اساس روال قانونی خود پیش برود تا همه مدارک آن‌ها کامل باشد و جلوی کسب و کار آن‌ها به خاطر بروز مشکلات مربوط به معامله گرفته نشود.

از این رو ضروری است که همه افراد با قوانین مهم اجاره و خرید املاک آشنا باشند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند باعث شود همه چیز قانونی پیش برود؛ مراجعه به املاک معتبر است. املاک صنعتی تام یکی از بهترین‌ها در این زمینه به حساب می‌آید.

قوانین مربوط به قرارداد اجاره

بهتر است بدانید قوانینی که در حال حاضر اجرا می‌شوند مربوط به سال 1376 است. قانون روابط بین موجر و مستأجر در سال 1376 تصویب شده و از آن زمان همه روندها و اصول مربوط به معاملات اجاره‌ای از روی این قوانین صورت می‌پذیرد.

طبق این قوانین زمانی که یک معامله صورت می‌پذیرد؛ باید قرارداد آن به صورت کتبی نوشته شود و آن را در دو نسخه تهیه کنند و در اختیار هر دو طرف معامله قرار دهند. همچنین باید هر دو نسخه توسط هر دو طرف امضا شده باشد. در ادامه مطلب اصلی‌ترین قوانین مربوط به اجاره املاک صنعتی را باهم بررسی خواهیم کرد و با املاک صنعتی تام بیشتر آشنا خواهید شد.

تخلیه ملک مورد اجاره

زمانی که مدت اجاره سوله یا هر محل دیگر تمام شود و موجر یا وکیل آن (هر نماینده قانونی که از طرف موجر وکالت داشته باشد) درخواست تخلیه بدهد؛ مستأجر باید ملک را تخلیه کرده و تحویل دهد. در صورتی که قرارداد اجاره رسمی باشد، اداره اجرای اسناد رسمی می‌تواند آن را ظرف یک هفته تخلیه نماید. همچنین اگر قرارداد از نوع عادی باشد، با دستور مقام قضایی اقدام به تخلیه صورت می‌گیرد.

حتما بخوانید  استعلام وکالتنامه فروش و اجاره املاک صنعتی

حق سرقفلی

در واقع سرقفلی حقی است که اگر مستأجر آن را در قراردادی که بسته است؛ پیش بینی و پرداخت کرده باشد، زمانی که محل اجاره شده را تخلیه کند و آن را تحویل مالک دهد، موجر باید مبلغ سرقفلی را به مستأجر دهد.

اما اگر مستأجر در محلی که اجاره کرده شغل خود را عوض کند و قبلاً بر سر این موضوع توافق صورت نگرفته و در قرارداد نیامده باشد؛ موجر می‌تواند تخلیه محل را از مستأجر پیش از پایان موعد قرارداد بخواهد. در صورتی که فرد اجاره کننده از تخلیه سر باز زند، مالک می‌تواند از طریق مراجع قانونی (دادگاه) برای تخلیه ملک اقدام کند و علاوه بر این موضوع مالک لازم نیست هیچ مبلغی بابت سرقفلی به فرد متخلف پرداخت کند.

برای اطلاع کامل از این قوانین می‌توانید به املاک صنعتی تام مراجعه کنید تا کارشناسان آن‌ها مشاوره‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

قوانین مربوط به انتقال محل اجاره به شخص دیگر

اگر یک ملک تجاری یا مسکونی در اجاره شخصی باشد و در صاحب آن ملک را به شخص دیگری بفروشد اما هنوز قرار داد شخص اجاره کننده به پایان نرسیده باشد؛ تا پایان زمان قرارداد محل در اجاره شخصی است که آن را از مالک قبلی اجاره کرده است. البته اگر در قرارداد توافقی برخلاف این موضوع صورت نگرفته باشد.

برای مثال اگر در قرارداد ذکر شود که در صورت انتقال مالکیت یکی از طرفین قرارداد می‌تواند آن را فسخ کند دیگر قوانین یاد شده معتبر نخواهد بود.

دعاوی مربوط به مالک و اجاره کننده

در صورت انجام یک سری تخلف‌ها از سوی فرد اجاره کننده، صاحب ملک می‌تواند آن را به صورت قانونی و از طریق مراجعه به مراجع ذی‌صلاح مثل شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی حقوقی، تخلف مستأجر را پیگیری نماید. مهم‌ترین این تخلف‌ها موارد زیر به شمار می‌آید:

  • در صورتی که فرد اجاره کننده بر خلاف قرارداد مکان مورد نظر را به شخص دیگری انتقال داده باشد و هیچ هماهنگی و توافقی با مالک انجام ندهد.
  • اگر به محل آسیب و صدمه مالی وارد زده و باعث ایجاد خسارت‌های مالی برای مالک شود.
  • در صورتی که اجاره بها و مبلغی که بر سر آن توافق کرده اند؛ در موعد مقرر پرداخت نشود.
  • اگر مستأجر در موعد مقرر و بعد از پایان مدت قرارداد تخلیه نکند.
حتما بخوانید  توضیحاتی درباره ملک طلق در مناطق صنعتی

اگر هر یک از این موارد رخ داد حق با مالک است و می‌تواند این تخلفات را با صورت قانونی پیگیری کند. سعی کنید در مجموعه‌های باسابقه‌ای مثل املاک صنعتی تام معاملات خود را انجام دهید تا بتوانید مشاوره و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید. این مجموعه کادری متخصص دارد و به خوبی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

جمع بندی

رعایت قوانین اجاره و خرید ملک برای به وجود نیامدن مشکلات بسیار مهم است. اگر می‌خواهید دچار این مشکلات نشوید باید دفاتری را برای اقدام به معاملات انتخاب کنید که مسلط به تمامی قوانین و حرفه‌ای باشند که املاک صنعتی تام بهترین گزینه است.

برای خرید یا اجاره سوله در تهران می‌توانید با کادر این مجموعه مشاوره داشته باشید تا بهترین‌ گزینه‌ها برای شما نشان داده شود.

 

 –قوانین اجاره املاک صنعتی و تجاری – END

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *